La Confederación Española de Asociaciones de Padres y Madres de Alumnos (CEAPA) crida mestres i famílies a evitar que els nens facin deures d’escola i ho fa amb 5 arguments. Entre els arguments de la CEAPA contra els deures escolars, n’hi ha dos que problematitzen els deures com a element de conflicte entre pares i fills.

deuresL’un afirma que els deures “creen tensions entre pares i fills” perquè  generen rebuig quan impliquen tenir menys temps per jugar, i l’altre diu que “constitueixen un problema per a molts progenitors, que surten tard de treballar i no disposen de temps”.

Són arguments que m’interessen d’una manera molt especial per dos motius: en primer lloc, perquè constato diàriament que els deures dels fills són un problema per als adults (cada dia em demanen què han de fer amb aquesta qüestió a les meves conferències sobre el meu mètode Educar sense cridar). I en segon lloc, i més important encara, perquè el conflicte dels deures a casa és, en realitat, un indicador d’un problema social que té a veure amb l’educació dels fills.

Sé que fer fer els deures és una batalla diària a moltes cases. Aquest problema es produeix perquè els pares assumeixen que és responsabilitat seva fer que els fills portin els deures fets. I no hauria de ser així. Els deures són un element de la relació alumne-docent, un encàrrec que el primer rep del segon. Així doncs, la responsabilitat de fer els deures és de l’alumne i no dels seus pares, i aquests no han d’usurpar aquesta responsabilitat. Han de deixar que el seu fill opti per fer els deures o no fer-los i visqui les conseqüències de la seva decisió. Només així els eduquem per a una llibertat responsable.