Si els pares  i mares sabem fer una bona gestió dels nostres conflictes amb d’altres persones serà més probable que en puguem ensenyar als nostres fills, perquè tan sols caldrà traspassar-los les eines que fem servir tot donant-ne un bon exemple que els nens i nenes puguin observar. Per això, comparteixo amb vosaltres algunes pistes.

blog mediacio 2Quan tenim un conflicte amb algú altre cal:

  • Tenir ben clar que la nostra veritat és diferent de la veritat de l’altra persona i que aquesta serà capaç de comprendre el nostre punt de vista si nosaltres ens sabem explicar.
  • Tenir igual de clar que podrem comprendre el punt de vista de l’altra persona si sabem escoltar bé, la qual cosa passa per fer-li preguntes adequades sobre la seva mirada al conflicte.
  • Trobar la manera d’evitar parlar-ne quan no ens sentim emocionalment preparats per fer-ho. Generalment no estem obligats a abordar un assumpte en un moment determinat, sinó que podem postposar-lo fins a trobar un moment oportú. Quan ens sembli que aquest moment ha arribat, cal que preguntem a l’altra part si li va bé parlar llavors de la qüestió.
  • Quan ens asseguem a parlar d’una discrepància, val més fer-ho de costat o situats formant un angle recte que no pas asseguts un a cada banda d’una taula.
  • Quan prenem la paraula ha de ser per explicar com ens hem sentit davant d’un fet determinat.
  • Cal preguntar a l’altra part quina era la seva intenció en lloc de fer una atribució d’intenció per part nostra, ja sigui explícita o sobreentesa.
  • Cal expressar amb claredat què és el que ens ha fet sentir malament o ens ha perjudicat i dir, amb la mateixa claredat, què és el que volem o no volem la propera vegada. Es tracta, doncs, de deixar clares les nostres expectatives.
  • Cal preguntar a l’altra part què és el que li ha molestat de la nostra actitud i acceptar-ho amb senzillesa, tenint clar que el fet que a l’altre li molesti no significa que ens qüestioni sinó només que la seva vivència ha estat negativa (la qual cosa pot ser deguda a factors com la seva cultura familiar, els seus valors, les seves experiències anteriors, etc.)
  • Cal preguntar què és el que li hauria agradat en lloc del que ha passat.
  • Cal valorar si ho podrem oferir o no en una altra ocasió i fer-ho saber.
  • Tant si arribem a un acord com si no, cal agrair a l’altra part que hagi escoltat i que hagi parlat i tancar la conversa afirmant que de ben segur que n’hem après alguna cosa.