Paraules clau: anar a dormir, llit, son, hàbit, trucs, adormir-se, nens

El moment de fer anar els nens a dormir és un moment crític a la vida quotidiana de moltes famílies. Es parla molt de fer adormir els nadons, però hi ha poques ajudes en forma d’idees per fer anar a dormir els nens i nenes més grans. Tot va bé fins que un adult diu la frase: “Vés-te a rentar les dents, i a dormir.” Aleshores comencen tots els regatejos i excuses per allargar l’estada entre els grans. Com que molts pares i mares em pregunteu a la consulta com ho podeu fer perquè aquest moment no sigui un problema, us anoto aquí algunes idees (que cal adaptar a cada realitat familiar i que seran més o menys indicades segons l’edat dels fills).

1.- Si el moment d’anar-se a rentar les dents és problemàtic, el millor que podem fer per aconseguir que es faci sense haver-ho de repetir deu mil vegades és anar-hi plegats, tots, petits i grans. Plantar-se en família davant la pica amb els respectius raspalls de dents i raspallar-les mentre sona una cançó (i fins que s’acaba) és molt més distret que fer-ho sols. Anar-hi alhora fins i tot pot ser divertit, i tenir companyia sempre fa que les coses que no vénen de gust facin menys mandra. Al cap i a la fi, els grans també ens haurem de rentar les dents abans d’anar a dormir, i d’aquesta manera donem exemple.

2.- Just abans d’anar a dormir, fem una estona d’activitat tranquil·la plegats, diàriament, com un petit ritual. Una estona curteta, de 10 o 15 minuts, potser 20 (en funció de l’edat dels fills). L’activitat pot consistir, per exemple, en una estona de lectura en família (cadascú el seu llibre, els més petits un àlbum il·lustrat perquè se’l mirin tots sols); un joc de taula no gaire llarg, un dibuix d’algun element del dia que s’acaba…

3.- Posem un senyal horari (alarma amb un so dolç) quan faltin 30 minuts per l’hora d’anar a dormir i un altre que soni quan en faltin 15 (amb un so també dolç però diferent del primer). Quan soni el segon senyal, preguntem als nens si volen que ja anem cap al llit a explicar un conte o si s’estimen més esperar el tercer senyal (que sonarà al cap de 10 minuts més) i renunciar al conte en pro d’una cançó o poema. Deixem que els nens puguin escollir. L’important és anar a dormir a l’hora adequada i d’aquesta manera els ensenyem que es poden organitzar a la seva manera: si trien anar abans al llit, tindrem temps d’explicar-los un conte llarg. Si trien anar-hi després, els cantarem una cançó o els llegirem un poema (perquè tindrem menys temps disponible).

L’estratègia dels senyals horaris és molt útil perquè puguin fer-se a la idea que s’acosta l’hora d’anar al llit i puguin preparar-se mentalment per això sense que ho haguem de repetir els grans.

Llegir-los una novel·la amb continuïtat i deixar-la cada nit en un punt d’interès és útil perquè tinguin ganes que arribi el moment d’anar a dormir, perquè podran seguir el fil allà on el vam deixar la nit anterior.

4.- Si ja llegeixen pel seu compte quan van a dormir i els agrada fer-ho una bona estona, els podem comentar que en cas d’anar-se’n al llit al segon senyal horari tindran més temps disponible per a la lectura.

5.- Quan sigui hora d’anar a dormir, demanar-los que quan estiguin preparats (dins el llit) ens avisin perquè hi anem amb un got d’aigua a explicar el conte / cantar la cançó / dir el poema. Acudir-hi quan ens cridin, fer-ho (amb calma), dir-los unes paraules boniques i desitjar-los bona nit.

6.- Si ens criden quan ja som fora, contestar-los que hi anirem al cap de 5 minuts –amb la condició que no ens cridin mentrestant (ho podrem fer, esclar, amb infants que tinguin la capacitat de comprendre-ho, a partir de 3 o 4 anys). Al cap de 5 minuts, anar-hi, repetir-los que és hora d’anar a dormir, fer-los un altre petó, dir-los que, si no ens criden, hi tornarem altra vegada al cap de 7 minuts (7 és el número màgic dels contes!) i tornar a sortir. Si ens tornen a cridar, dir-los que hi anirem al cap de 7 minuts més. Repetir l’estratègia. Sovint els nens s’adormen en els intervals de 7 minuts, amb la tranquil·litat de saber que tornarem a ser a la vora seu al cap de ben pocs minuts.

Per a més informació sobre problemes derivats de dormir malament i consideracions sobre els nadons i els adolescents –dels quals jo no us he parlat en aquest article- podeu veure l’article Problemes a l’hora de dormir? de la pediatra Núria Roig publicat a Paresinens.cat.