bons propòsitsEls bons propòsits d’any nou estan molt bé perquè impliquen uns moments de reflexió sobre allò que caldria millorar per tal que la nostra vida anés més bé. Formular-se un propòsit vol dir haver revisitat el que funciona i el que no no i haver seleccionat algun element que podem modificar i que ens permetrà aconseguir sentir-nos més bé amb nosaltres mateixos quan allò que en depèn hagi millorat.

Però, de la mateixa manera que quan els fem realitat ens ajuden, quan no fem realitat els bons propòsits les coses no milloren i a més a més sentim la càrrega de no haver pogut fer realitat la nostra intenció.

Per tant, em sembla important que cada bon propòsit vagi acompanyat d’un pla per fer-lo realitat. I el primer element d’aquest pla ha de ser un estri per fer-ne el seguiment. Si, per exemple, ens proposem que menjarem més sa… a cada full de la llista de la compra hi hem d’escriure la frase: “Objectiu: menjar més sa”. Això ens ajudarà a fer memòria d’evitar comprar aliments processats, per exemple.

Una altra cosa que va bé és que els propòsits siguin mensuals i no pas anuals: en un mes podem començar a canviar hàbits que després ja persistiran en els mesos a venir i és més fàcil que tinguem sota control el nostre objectiu durant 30 dies que durant 365.

Voleu la meva ajuda?

Us ofereixo una llista de 12 propòsits que us poden servir d’exemple, un per a cada mes de l’any, que poden contribuir a fer que visqueu millor en família. Cadascun d’ells, acompanyat d’una idea per fer-ne el seguiment.

Ànims i bon any nou!

GENER
Menjar més sa.
Estratègia per aconseguir-ho: recordar-ho a l’encapçalament de la llista de la compra setmanal.

FEBRER
Esmorzar cada dia junts a taula.
Estratègia per aconseguir-ho: posar el despertador 20 min abans i parar taula amb aliments variats.

MARÇ
Jugar a jocs de taula amb els fills una hora cada setmana.
Estratègia per aconseguir-ho: posar una alarma-recordatori al mòbil després de dinar cada dissabte i diumenge (o quan pensem que ho podrem fer).

ABRIL
Fer una bona distribució de les tasques domèstiques entre tots els que vivim a casa.
Estratègia per aconseguir-ho: marcar al calendari qui fa què cada dia i organitzar un sistema d’estímuls.

MAIG
Fer passejades pel camp dos dies la setmana.
Estratègia per aconseguir-ho: el dilluns al matí, marcar dues estones de la setmana en què serà possible fer-ho i reservar-les a l’agenda.

JUNY
Destinar 15 minuts cada dos dies a fer una estona de meditació.
Estratègia per aconseguir-ho: posar una alarma-recordatori al mòbil i tenir a punt àudios de meditacions guiades.

JULIOL
Fer servir amb molta consistència l’estratègia educativa de l’Alba Castellvi “Què t’estimes més?” *
Estratègia per aconseguir-ho: Penjar-se un recordatori en un lloc ben visible.

AGOST
Fer que els meus fills em vegin llegir.
Estratègia per aconseguir-ho: anar a la biblioteca o a la llibreria a buscar un llibre i fer-nos el ferm propòsit de tenir-lo enllestit a final de mes. En comptes de tenir-lo a la tauleta de nit, tenir-lo a la tauleta del sofà.

SETEMBRE
Buscar una activitat per començar un nou aprenentatge que ens ompli.
Estratègia per aconseguir-ho: pensar què ens agradaria aprendre que ens fes feliços (ballar? Una nova llengua? Tocar un instrument?) I apuntar-nos a classes.

OCTUBRE
Fer servir amb molta consistència l’estratègia educativa de l’Alba Castellvi “Donar les ordres sempre en afirmatiu”. *
Estratègia per aconseguir-ho: fer una llista d’instruccions que comencin per “No…” i al costat escriure la fórmula alternativa. Penjar-se un recordatori en un lloc ben visible.

NOVEMBRE
Retallar les ordres innecessàries. *
Estratègia per aconseguir-ho: posar-se un braçalet expressament per recordar fer servir aquesta estratègia.

DESEMBRE
Aconseguir la col·laboració dels altres parlant de les meves necessitats.*
Estratègia per aconseguir-ho: pensar què volem que se’ns respecti i ens costa aconseguir i explicar clarament per què és una necessitat. Cal escollir 4 coses i explicar-ne una cada setmana.

*Si necessiteu detalls sobre les estratègies educatives esmentades, els podreu trobar al llibre Educar sense cridar, als tallers que porten el mateix nom o contactant amb l’Alba Castellvi.